Wandelweek 5 Madrid - Reisverslag uit Madrid, Spanje van Joyce Raaijmakers - WaarBenJij.nu Wandelweek 5 Madrid - Reisverslag uit Madrid, Spanje van Joyce Raaijmakers - WaarBenJij.nu

Wandelweek 5 Madrid

Door: Joyce

Blijf op de hoogte en volg Joyce

29 Mei 2016 | Spanje, Madrid

Maandag 23 mei 2016 Granja de Moreruela - Tábara 26 km. (538 km.) Dag 25.
We gaan nu van de Camino Via de la Plata af. Bij de Casa Rural waar we overnacht hebben, is de splitsing van de camino: de Via de la Plata gaat verder naar het noorden tot Astorga en sluit dan aan op de Camino Francés, wij gaan linksaf richting Ourense en heet nu Camino Mozárabe Sanabrés. Het is erg fris vanmorgen, slechts 8oC. We zitten nog steeds in een glooiend gebied en lopen over brede paden met aan weerszijden landbouw. Na een uur komen we door een mooi natuurgebied met steeneiken, Cistusrozen ertussen en weer heel veel Lavendel. Na een korte steile afdaling komen we bij een oude brug die over de rivier Rio Esla ligt en door een mooie vallei stroomt. De rivier komt uit in het stuwmeer Embalse de Ricobayo. De camino loopt langs het stuwmeer maar een alternatief voert ook 3 km. over de weg en buigt dan weer af naar de paden. Wij nemen het risico niet dat door de hevige regenval van de laatste tijd het pad langs het stuwmeer overstroomd is en volgen 3 km. de weg. Deze stijgt wel licht gedurende de 3 km., het gaat niet snel maar we komen boven. Eenmaal weer op het pad zien we de 2 duitse meiden ver voor ons op een verkeerde weg. Zij hadden het pad al meer dan een km. gelopen als ze 3 grote honden zagen en niet verder durfden. Zij besloten om te keren en via de verharde weg verder te gaan. Toen ze ons zagen zijn ze naar ons terug gelopen en met ons weer op het pad meegelopen, in de hoop dat we met vieren de 3 honden wel zouden aankunnen. Eenmaal weer op de plek aangekomen waar de honden stonden, is er nu geen hond meer te zien. Wij nemen een korte pauze langs de weg op de grond, we zijn al meer dan 3 uur onafgebroken aan het lopen. Na een kwartiertje gaan we toch maar verder en komen uit in het dorp Faramontos de Tabara. Daar is een bar open waar we ook wat kunnen eten en nemen daar een lange pauze. We hebben er tenslotte al 19 km. op zitten. De laatste 7 km. wandelen we weer door mooi natuurgebied. Net voor onze eindbestemming, het dorp Tábara, gaan we over een nieuw viaduct over een geheel voltooide hogesnelheidslijn, maar dan zonder spoorlijnen. Over alle paden en landwegen hebben ze prachtige viaducten aangelegd, maar we vragen ons af wanneer deze hogesnelheidslijn ooit gebruikt gaat worden. Wat een verspilling!!! In het dorp vlak bij het Plaza Mayor, staat ons hotel La Roble wat ook een restaurant heeft. Het is een eenvoudig hotel en niet duur; € 25,00 pp incl. avondeten (= ook incl. wijn en water). Bijna alle pelgrims die gelijk met ons oplopen hebben hier een kamer genomen. Tijdens het avondeten zitten we nog wat te mailen en dan komen we erachter dat bijna alle tekst van ons reisverslag van week 5 is verdwenen!! Alleen de tekst van de maandag en een klein gedeelte van de dinsdag staat nog in het reisverslag. De rest is gewoon weg!!! Dit is heel erg balen; twee jaar geleden was ons dit ook overkomen en waarbenjij.nu had daar helemaal niet op gereageerd met als gevolg dat ik de verdwenen tekst helemaal overnieuw moest schrijven. Ik vrees dat ik dat nu ook moet. BALEN BALEN. Aan waarbenjij.nu wordt nog een mail gestuurd maar ik vrees dat er ook nu geen reactie gaat komen.

Dinsdag 24 mei 2016 Tábara - Santa Croya de Tera 22 km. (560 km.) Dag 26.
Als we om 08.00 uur willen vertrekken, begint het net even heel kort te regenen. De zon blijft schijnen, dus wachten we 5 minuten en dan is de bui al weer over. Het is nu niet zo koud als gisterenmorgen, 11-12oC. Na eerst helemaal door het dorp te hebben gelopen zitten we weer op een breed pad tussen de steeneiken en Cistusrozen. Na een uur komen we weer via een nieuw viaduct over de de hogesnelheidslijn. En ook nu weer zien we veel viaducten. Dit lijkt wel heel erg zonde van alle miljarden die weggegooid zijn. Het landschap wordt glooiender terwijl alle veldwegen door een vorm van ruilverkaveling sterk op elkaar lijken. We lopen op een bergrug af, mooi begroeid met steeneiken, Cistusrozen en brem. Daar moeten we wel overheen! Na een klimmetje weer weidse uitzichten en donkere luchten maar gelukkig blijft het droog. Om 11.30 uur komen we uit bij het dorpje Berciamos de Valverde. Er is geen bar maar we kunnen wel wat drinken en rusten in een buurthuis die voor ons wordt opengemaakt. Na 14 km. pas weer de eerste rustplek. Om 12.00 uur weer verder. Er volgt weer een pad omhoog en dan lopen we over een soort bergrug. Na 3 km. nemen we even plaats in een hut die Anita en Domingo van Casa Anita daar hebben gebouwd om de pelgrims daar te laten rusten. We vervolgen ons pad en kijken uit op een vallei waar we het dorp zien liggen waar we zijn moeten. Na 4 km. komen we in Santa Croya de Tera aan. We moeten het hele dorp doorlopen, Casa Anita is het laatste huis van het dorp. We checken in en laten de was door hen doen in een wasmachine. Dan kan Piet boodschappen doen en ik kan vooruit met het reisverslag. Zoals verwacht heeft waarbenjij.nu NIET gereageerd.

Woensdag 25 mei 2016 Santa Croya de Tera - Rionegro del Puente 29 km. (589 km.) Dag 27.
De lucht ziet er goed uit (licht bewolkt) en het is niet heel erg koud, een graad of 10. Om 07.45 uur zijn we weg. Naar Santa Marta de Tera is nog geen km. Hier staat het Romaanse kerkje Santa Marta uit de 13e eeuw op de restanten uit de 10e eeuw. Aan het buitenportaal van deze kerk staat een beeld van een pelgrimerende Jacobus (Santiago Peregrino). Dit beeld is het oudst bekende beeld van Jacobus uit 1127. Hier zijn we ook exact op het punt dat we naar het westen afbuigen, boven de grens van Portugal. We hebben vanaf nu de zon aan onze linkerzijde i.p.v. achter ons, als de zon tenminste schijnt! We lopen nu een gebied in met de eerste bossen populieren t.b.v. de papierindustrie. Geen brede paden maar bos- en zandpaden tussen akkers door. Hier liggen veel irrigatiekanalen om de akkers te bevloeien. Na 11 km. komen we in het dorpje Calzadilla de Tera uit. In de heuvels zijn hier wijnkelders uitgehouwen voor de bodega's. Ook nu geen bar te vinden en pauzeren we maar even op een granieten bank. In het 2 km. verderop gelegen dorpje Olleros de Tera is wel een bar en daar nemen we een goede pauze. Om 12.00 uur stappen we weer op en naast de weg naar het buiten het dorp gelegen kerkje van Agavanzal staat om de 100 mtr. wel een bank. Nu kan het wel!! Het gebied is glooiend en wordt bosachtig met veel dennen en eiken met daaronder struiken van de bloeiende Cistusrozen, brem en lavendel. Prachtig om hier tussendoor te wandelen. Om 13.00 uur komen we bij het stuwmeer "Embalse de Nuestra Señora de Agavanzal". De rivier Rio Tera komt hierop uit. We lopen 500 meter over de stuwmuur om aan de andere kant van het water verder te lopen. Om 14.00 uur komen we bij het dorpje Villar de Farfón, een dorpje waar alle luiken gesloten zijn en waar je niemand op straat ziet behalve een oud mannetje die bij ons een praatje komt maken. Wel gezellig. Nu is het nog 6 km. naar de eindbestemming van vandaag Rionegro del Puente. Maar eerst nog over drassige paden naar beneden naar de vallei. Uiteindelijk zijn we om 15.45 uur in Rionegro waar we als overnachtingsadres een heel appartement hebben. We hebben het vandaag redelijk droog kunnen houden, op een enkele druppel na, eigenlijk niet noemenswaardig en kwa temperatuur kon het weer niet beter met ca. 19-20oC en af en toe zon. Prima wandeldag geweest.

Donderdag 26 mei 2016 Rionegro del Puente - Asturianos 25 km. (614 km.) Dag 28.
We hebben de intentie om vandaag 40 km.!! te gaan lopen naar de plaats Puebla de Sanabria omdat de tussenliggende dorpen weinig overnachtingsmogelijkheden bieden behalve kleine albergues. Het weer is perfect daarvoor, fris in de morgen, licht bewolkt af en toe zon en het gaat max. 17oC worden. We beginnen dan ook vol goede moed aan de lange wandeldag. Het eerste uur wandelen we een beetje door grasland afgewisseld met heidegebied waar tussendoor soms een moerassig karrespoor leidt. Het tweede uur gaat meer door heidegebied. Na 8 á 9 km. komen we al in Mombuey aan. Aan de rand van het plaatsje staat een hotel waar we in de bar ervan meteen koffie gaan drinken. Het is er druk, er is een bus met (bejaarde) spanjaarden aangekomen die daar ook aan de koffie zijn. Aan een tafeltje zitten 2 duitse pelgrims die per fiets naar Santiago gaan en zij nodigen ons uit bij hen te komen zitten. Hier hebben we nog gezellig zitten kletsen. Om 10.00 uur gaan we weer verder en komen dan buiten Mombuey in een heel mooi landschap. In het begin nog vlak, steppeachtig met veel gras en later wordt het meer heuvelachtig, begroeid met witte bloeiende heide, gele brem en paarse lavendel. Hoe mooier en kleurrijker kan het nog? Na een uur komen we door het plaatsje Valdemerilla, wat slechts uit een paar huizen bestaat. Om half twaalf horen we de kerkklokken luiden van Cernadilla wat zeker nog een paar km. verderop ligt. Meteen daarna horen we prachtige muziek waar we sneller van gaan lopen. In het dorp aangekomen blijkt dat er luidsprekers in de klokketoren voor de muziek zorgden en dat stopt pas om vijf voor twaalf. Bij de kerk staan een aantal van de inwoners van het dorp in hun zondagse pak, waar om twaalf uur een dienst begint. Aan de muziek was te horen dat het geen uitvaart betrof. Ik ben maar niet in de kerk gaan kijken wat er wel was te doen. Had ik achteraf gezien toch moeten doen! Op het plein op een bankje hebben we maar meteen onze pauze genomen, we hebben er al zeker 17 km. opzitten. Het volgende dorpje, San Salvador de Palazuelo ligt maar 2 km. verder. Aan de buitenkant van de klokketoren van het kerkje, wat gewijd is aan Santiago, kunnen we met de trap omhoog. Van hieruit hebben we een mooi uitzicht op het stuwmeer "Embalse de Cernadilla". Het volgende kleine dorpje Entrepeñas bereiken we om half twee. Hier kunnen we niets eten of drinken dus lopen we door naar Asturianos waar we om kwart over twee zijn. Na 25 km. willen we wel wat eten. 50 Meter terug op de N-525 is een bar waar we naar toe gaan. Op de parkeerplaats staat een busje en vragen aan de chauffeur hoe laat hij naar Puebla de Sanabria gaat. Hij heeft een schoolbus, maar de bus naar Puebla komt om ca. drie uur. We besluiten deze bus te nemen na eerst wat gegeten te hebben. Het is eigenlijk ook wel genoeg geweest voor vandaag en het was ook nog eens een heel mooie route. Aangekomen in Hostal Raices zitten we bijna 2 uur te zoeken naar een overnachting voor morgen. We hebben een aantal dagen geleden onze hulptroepen in Eerde ingeschakeld die ons elke dag diverse suggesties van overnachtingen doen per email. Hiervan hebben we al een paar keer gebruik kunnen maken waarvoor dank kokkies. Nu komen we in een gebied wat moeilijker wordt om iets redelijks te vinden naast de albergues. Naar andere slaapgelegenheden die buiten de route liggen kun je zomaar niet naar toe wandelen. We gaan naar het toeristenbureau, misschien hebben zij nog wat. Hier horen we dat er een trein van Puebla de Sanabria naar Ourense gaat. En allebei hebben we ineens: dat gaan we doen! We gaan onze tijd niet urenlang verdoen aan zoeken naar een slaapplek. We slaan het dunbevolkte, bergachtige stuk over en gaan vanaf Cea naar Santiago lopen wat dan nog ca. 100 km. is. We zijn weer helemaal blij en hopen dat het de laatste 100 km. wandelen nog een gezellige camino wordt.

Vrijdag 27 mei 2016 Puebla de Sanabria - Ourense BUS (614 km.).
We hebben voormiddag alle tijd om het rustig aan te doen; de bus naar Ourense vertrekt pas om 15.56 uur en het is maar een half uurtje lopen naar het treinstation even buiten het dorp. De treinrit duurt een uur en drie kwartier. Van het landschap is niet veel te zien dan dat het heel bergachtig is waardoor we door ontelbare tunnels rijden. Eigenlijk zijn we wel blij dat we niet over deze bergen hoeven te wandelen. Opeens zijn we er een beetje klaar mee! Zeker als we de lucht zien, daar gaat nog heel veel regen uitvallen. Tegen zes uur zijn we gearriveerd in Ourense waar het 21oC is tegen 17oC maximaal in Puebla de Sanabria. De wandeling naar Hotel CH Cardenal Quevedo, waar we 2 nachten zullen blijven, duurt slechts een half uurtje. Als we de stad in gaan regent het en dat blijft het de gehele avond doen. Een paraplu van het hotel is meer dan welkom, want zoiets zit niet in de standaardbagage van een rugzak.

Zaterdag 28 mei 2016 OURENSE
Het regent, de lucht is egaal grijs, dus dat wordt een natte dag. De plu van het hotel weer mee. Bij het toeristenbureau gaan we informeren wat er allemaal bezichtigd kan worden én of er morgen een trein vertrekt naar Madrid. Bij aankomst in Ourense zagen we een trein vertrekken naar Madrid en dat bracht ons op het idee de camino te staken en enkele dagen naar Madrid te gaan. Piet is hier nog nooit geweest. De trein naar Madrid is zondag geheel volgeboekt. Wel kunnen we met de bus, de busrit duurt ongeveer 6 uren. We wandelen naar het busstation en kopen daar de tickets voor morgen met vertrek om 09.45 uur. Nu we dat geregeld hebben wandelen we terug naar het hotel waar we een hotel gaan boeken in Madrid voor 3 nachten. Wat we na Madrid gaan doen bepalen we wel weer als we in Madrid zijn. Het is inmiddels 15.30 uur, het is even opgehouden met regenen, dus we zullen nu maar eens beginnen met het bezichtigen van de oude binnenstad. Ourense is de hoofdstad van de provincie Ourense in de regio Galicië met het grootste aantal gecatalogiseerde cultuurhistorische monumenten van Spanje. De oorsprong van de stad ligt bij de Romeinse brug over de rivier Rio Miño en de door de Romeinen zo geliefde hete bronnen.
Het Plaza Mayor, in Galicisch Praza Maior, is een voormalig marktveld; andere stadspleinen dragen ook de namen van oude markten, zoals het graanplein, ijzerplein, zoutplein.
Om de kathedraal te bezoeken moet je entree betalen. Wij als pelgrims betalen € 3,50 pp, anders betaal je € 5,00. Ook deze kathedraal heeft weer veel zijkapellen met hoogaltaren. Het retabel van het hoofdaltaar is zoals in alle kathedralen een indrukwekkend meesterwerk.
We wandelen nog een paar kerkjes in die allemaal een even mooi interieur hebben, als ook mooie buitengevels. Na 17.00 uur zijn de winkels weer open in de Spaanse dorpen en steden en omdat we besloten hebben naar Madrid te gaan wordt de wandelgarderobe aangevuld met een jurkje en leuk schoentje. In een bar gaan we voetbal kijken Atletico Madrid - Real Madrid en na afloop de rugzak pakken. We gaan weer verder maar dan wel met de bus uit het natte gebied.

Zondag 29 mei 2016 Ourense - Madrid BUS
Om 08.00 uur wandelen we, hoe kan het inmiddels anders, met regen naar het busstation, een half uur lopen. De Avanzabus is heel comfortabel, met fauteuils als stoelen. Wij hebben de voorste plaatsen en elke zitplaats heeft zijn eigen video-scherm voor films, muziek, internet etc. De bus maakt maar één koffiestop en dat is in Puebla de Sanabria, de plaats waar we gestopt zijn met de camino. In het restaurant treffen we twee pelgrims waaronder de engelsman die we voor het laatst gezien hebben op 13 mei jl. in Baños de Montemayor. Hij wandelt nog steeds maar omdat het originele pelgrimspad zo slecht is, weer veel overstromingen, wandelt hij over de weg van dorp naar dorp. Hoe lang hij dat vol gaat houden weten we niet maar hij zei al: "it's no more fun. It's very bad". Na een half uur gaan we weer verder. Tijdens de busreis ontvangen we een email dat Dirk uit Haarlem zijn camino ook is gestopt in Mombuey. Eerder heeft hij de camino de Norte gewandeld maar deze is vanwege het slechte weer veel zwaarder. Tevens had hij blessures opgelopen omdat hij was uitgegleden. Wij vinden dit voor hem ook een heel verstandig besluit. Om 15.45 uur zijn we op het busstation in Madrid. Met de metro gaan we naar de binnenstad waar we ons Hotel Avenida Gran Via hebben. Dit hotel is zeer centraal gelegen om alles lopend te kunnen gaan bezichtigen. Dat gaan we dan ook meteen doen en komen uit op het plein Puerta del Sol. Het is overal hartstikke druk. Niet alleen vanwege het winkelend publiek, wat traditie schijnt te zijn op zondag in Madrid, maar ook vanwege de inhuldiging van de voetballers van Real Madrid. Wij gaan eerst paella eten in een authentiek restaurantje in de Calle San Miguel en gaan na afloop terug naar het plein Puerta del Sol. Daar kun je inmiddels over de hoofden lopen. Een minuut of 10 later komen de spelers van Real Madrid met de beker op het balkon van een voor ons nog onbekend gebouw en na een tiental minuten zijn ze ook al weer achter de balkondeuren verdwenen. Het zal al wel de zoveelste huldiging zijn geweest vandaag en het is bijna 22.00 uur. Toch leuk dat we dit net nog hebben meegemaakt, terwijl we niet eens wisten dat ze op dit plein zouden komen. Wij gaan in een bar nog een afzakkertje nemen en morgen beginnen we aan de stadswandelingen.

• 23 Mei 2016 - 17:02

Mieke En Lou:

Hallo Piet en Joyce,
    We waren jullie even kwijt op de tablet. De plaatsjes waar jullie verblijven zijn zo klein dat we ze op de kaart
    niet vinden maar met wikipedia hebben we zelfs Granja de Moreruela opgespoord, een dorpje met 290
    inwoners. Het schiet al lekker op naar Santiago en zo te lezen gaat het weer ook beter. Gisteren een stuk van jullie route gezien op tv. Dat was een dag met die stapstenen en doorwaadbare riviertjes. Die pelgrims hadden beter weer dan jullie toen hadden, ze hoefden niet om te lopen of andere capriolen uit te halen.
    We zagen opmerkelijk veel amerikaanse pelgrims, een teken dat jullie met een wereldbekende klus bezig zijn. Hier regent het al de hele dag hier en het blijft nog wel even zo dus geniet maar van de betere spaanse
    natuur en temperatuur. We wensen jullie een heel goede voortzetting van de pelgrimage en kijken weer uit
    naar de volgende belevenissen van jullie!! Groeten m&l

• 25 Mei 2016 - 23:04

Maria Dekkers:

Geweldige verslagen en wij maar denken: dat de temperatuur in Spanje veel hoger zou zijn dan dat jullie nu ervaren maar misschien is lopen zo prettiger dan dat het warmer zou zijn. Alleen regen: denk maar dat is de zegen van boven. Heerlijk is het om af en toe een lekker bedje en heerlijk dineetje te hebben. Zo gaat ie goed, zo gaat ie beter en weer een kilometer. Het grootste gedeelte hebben jullie achter de rug: super en tot schrijfs gr. Jan en Maria

• 29 Mei 2016 - 13:47

Dinieromme:

Spannend de verslagen te lezen
    Wel mooi als ik het zo lees. Soms ook vermoeiend.
    We wensen jullie nog heel veel wandelplezier en hopelijk mooi weer
    Doei Pieter Dinie

• 29 Mei 2016 - 18:42

Mieke En Lou :

Hallo Piet en Joyce,
    Even een teken van leven uit een kletsnat Brabant, de temperatuur klagen we niet over en het hemelwater is goed voor de bloemen en bomen zullen we maar denken.
    Onder het motto "fijn met de trein" zijn jullie weer een mooi eindje verder op weg naar Santiago. We hebben via streetview een rondje gedaan door Ourense en genoten van alle bezienswaardigheden en ook het hotel bekeken. Ons advies: plak er nog maar een paar dagen aan, zeer de moeite waard!
    Volgens ons is het laatste stuk goed te doen met toch nog wel wat hoogteverschillen. We genieten elke dag
    nog steeds van de zeer uitgebreide verslaggeving en kijken weer uit naar het vervolg.
    Smeer de kuiten nog maar eens extra in en ga samen lekker voor de laatste etappes.
    We wensen jullie veel sterkte en een voorspoedige en gezellige Camino - afsluiting!
    groeten M & L

• 30 Mei 2016 - 21:19

Cor En Hilda:

Hallo Joyce en Piet,
    Wat jammer van het weer. Maar erg warm weer om te lopen is ook niet alles.
    Wij hebben afgelopen zaterdag heuvelrug wandeling van Utrecht 25 km gelopen. Wij waren blij dat de tocht door het bos ging. Wat leuk dat jullie naar Madrid gaan, een mooie stad.Geniet ervan hoor. Wij zijn begin april naar Madrid geweest.
    Wij gaan 7 juni 2 weken naar Sicilië. O ja , onze keuken is nog niet af. Het moet nog getegeld en de afzuigkap geplaatst worden. In het toilet moet ook nog getegeld en de wastafel en wc pot geplaatst worden. Verder wensen wij jullie een mooie droge wandeling.
    Liefs Cor en Hilda.

• 31 Mei 2016 - 12:39

Mieke En Lou:

Hallo beste mensen,
    We hebben de spaanse landkaart opgeborgen na jullie laatste bericht. Een wijs besluit genomen om het roer om te gooien en in plaats van ontbering op de camino iets heel anders te gaan doen. Jullie zijn thans
    op, voor ons, zeer bekend terrein. Wij zijn diverse keren in Madrid geweest en iedere keer was er iets nieuws
    te bezoeken of te ontdekken, een supermooie stad. Vanuit Alicante kunnen jullie natuurlijk, na eerst lekker
    uitrusten, genieten van de mooie omgeving en het lekkere klimaat. En dan begrijpen jullie ook misschien een beetje waarom het ons na zo'n 35 jaar nog steeds prima bevalt daar.
    Joyce en Piet, geniet van het verdere verloop van jullie spaanse avontuur en als jullie er nog een week aan vastplakken dan kunnen jullie weer in Eindhoven landen. (Vanaf 16 juni)
    Veel plezier toegewenst en we horen nog van elkaar. Mieke en Lou.

• 01 Juni 2016 - 21:36

Maria Dekkers:

Hallo Joyce en Piet. Ik heb jullie enkele dagen niet kunnen volgen maar vandaag heb ik al je verslagen gelezen en jullie reis vordert naar zijn einde. jullie hebben gelijk om er enkele dagen extra van te nemen en Madrid te bezichtigen. Het weer heeft zich niet altijd van de beste kant laten zien maar 35 gr zou ook niet te volharden zijn. Kleine dorpjes en kerken zijn niet te tellen die jullie gepasseerd hebben. Wij wensen jullie nog fijne dagen en veel succes op de rest van jullie doel. Gr . Jan en Maria